Het wij-gevoel in je bedrijf

Het wij-gevoel. Je verbonden voelen met het bedrijf waar je werkt. Het is jullie tegen de rest en zij tegen jullie. Samen de schouders eronder. Je kent het wel.

Is dit wij-gevoel gerelateerd aan iemands karakter, of aan een bedrijf of leidinggevende? Of is het misschien een bepaalde tijdsgeest? Heeft de huidige generatie het wij-gevoel minder dan voorgaande generaties? Men werkt minder lang bij dezelfde werkgever, dus heb je een minder wij-gevoel?

Persoonlijk denk ik dat het wij-gevoel een individuele karaktereigenschap is. Iemand heeft dan de neiging snel(ler) een wij-gevoel te ondervinden.

Op een verjaardag sprak iemand al in de vorm “bij ons doen we het op deze manier…”, terwijl ze op dat moment nog in de sollicitatieprocedure bij dat bedrijf zat.

Dit is dus iemand die zich snel verbonden voelt met een bedrijf. Het is belangrijk om voldoende van zulke mensen in je team te hebben!

Blijft jammer dat ze die baan uiteindelijk helemaal niet heeft gekregen…. šŸ˜‰

Verwar het wij-gevoel niet met wij- en ik-denkers, waarin de wij-denker met name is gericht op groei, verandering en verbetering, tegenover de ik-denker die doet waar hij goed in is en vaak juist moeite heeft met het veranderen van structuren. Het is niet dat de ik-denker minder sociaal is; daarentegen zelfs. Ik denk dat deze vaak zelfs socialer zijn in het onderling contact, maar dan niet zozeer op zakelijk gebied. De ik-denker kan dus zeer goed over het wij-gevoel beschikken, terwijl de wij-denker zich deels kan afsluiten van het wij-gevoel en de (soms moeilijke) besluiten kan nemen die het bedrijf ten goede komen.

De wij-denker is niet belangrijker in je bedrijf dan de ik-denker, sterker nog, de combinatie is nodig binnen een team. Zolang je maar elkaars rol begrijpt en accepteert en je minstensĀ Ć©Ć©n ding overeenkomstig hebt: het wij-gevoel in je bedrijf.

 

 

 

2 gedachten over “Het wij-gevoel in je bedrijf”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *